تفاوت ترنسکشوالیسم و هرمافرودیت

سلام دوستان عزیز!

خدمت همه‌ی بر و بچس خودم سلام و دروووووووووود!

احوالات شما؟ مام ای بدک نیستیم. می‌دونم گله دارید که کم پیدام. اما خوب بهم حق بدید، درس و دانشگاه و کار و درگیری‌های انستیتو و...... خلاصه اینکه تا دلتون بخواد سرم شلوغه. امتحانات پایان ترم هم که دیگه نزدیکه. اما خوب نمیشه شما رو فراموش کرد که! هر چی باشه رفیقی گفتن!

من مخلص همه‌ی شمام هستم. واسه همین طبق قولی که داده بودم، این بار مطلبی رو برات می‌ذارم که فرق ما رو با بچه‌های دوجنسی نشون میده. در واقع ما تعریف خاصی از TS و هرمافرودیت تو ذهنمون نیست. اگر بود متوجه می‌شدیم که اینا زمین تا آسمون با هم فرق دارن.

خوب اینم یه تعریف ساده و خودمونی از این دوتا. امیدوارم منظور رو برسونه.

 

ترنسکشوالیسم (TS)

وقتی یک ترنسکشوالیسم به دنیا می‌یاد، فیزیک بدنی اون هیچ فرقی با یه آدم عادی نداره. یعنی اگر دختر باشه، کاملاً دخترونه و اگر پسر باشه، کاملاً پسرونه است. اما به تدریج وقتی بزرگتر میشه، توی روحیاتش به تضاد برمی‌خوره. مثلاً بچه‌های F to M (Femal to Male یا دختر به پسر) دوست دارن که با اسباب بازی‌های پسرونه بازی کنن، همه اونا رو به اسم‌های پسرونه صدا بزنن و خلاصه اینکه افکار و عقاید پسرونه دارن. یا برعکس، بچه‌های M to F (Male to Femal یا پسر به دختر) دوست دارن که با اسباب‌بازی‌های دخترونه بازی کنن، آرایش کنن، لباسای دخترونه بپوشن و اونا رو به اسم‌های دخترونه صدا بزنن. ناگفته نماند که در تمام این مدت باید یادمون باشه که جسم مثل ساعت کار طبیعی خودش رو انجام میده. یعنی هیچ مشکلی از نظر فیزیکی وجود نداره.

هرچقدر که ما بزرگتر می‌شیم، بیشتر از دنیای اطرافمون می‌فهمیم و واسه همین می‌فهمیم که یه فرقایی با بقیه داریم. اما تقریباً مشکل همه‌ی ما اینه که تا وقتی بچه‌ایم می‌ترسیم افکار و عقایدمون رو ابراز کنیم و وقتی هم که بزرگ می‌شیم، اینقدر بقیه ما رو به شکل یه دختر یا یه پسر دیدن که دیگه باورشون نمیشه ما این شکلی نیستیم و باید برعکس باشیم.

خوب قرار بود درد دل نباشه، پس میریم سر ادامه بحث...

ما از جنسیت خودمون احساس نارضایتی می‌کنیم. یعنی از دختر بودنمون راضی نیستیم، یا بر عکس از پسر بودنمون. (البته چون من خودم FtM هستم شاید الفاظ دختر به پسر یا پسر بودن رو یک کم غلیظ‌تر به کار می‌برم. از این بابات پیش پیش عذر می‌خوام) یعنی دوست داریم که پسر باشیم یا دختر، چون روحیاتمون اینطوره. ولی متأسفانه نیستیم. این میشه که حتی شب‌ها و روزهایی می‌گذره که با نذر و نیاز از خدا می‌خوایم یه معجزه بشه و صبح که از خواب بیدار میشیم پسر یا دختر شده باشیم. اینا رو میگم چون می‌دونم تو تعریف ترنسکشوالیسم مفهومی نداره، اما می‌خوام اصل قضیه براتون جا بیفته. اینطوری میشه که شروع می‌کنیم به نشون دادن رفتارهای جنس مخالفمون که باور داریم خودمون یکی از اونا هستیم و برای ما جنس مخالف نیستن. مثلاً خود من لباسای پسرونه می‌پوشیدم، موهام رو کوتاه می‌کردم و مثل پسرا حرف می‌زدم. سعی می‌کردم هر کاری برادرم می‌تونه انجام بده انجام بدم تا نشون بدم فرقی با اون ندارم. این همون بیماری ایه که بهش می‌گن TS یا ترنسکشوالیسم.

در حقیقت مشکل ما اینه که روحمون با بدنمون تناسب نداره. فقط همین.

 

حالا می‌رسیم به بچه‌های دوجنسی یا هرمافرودیت که من مخلص همه‌اشون هم هستم (و ناگفته نماند آرزو می‌کردم ای کاش یکی از اونا بودم تا کارام سریع‌تر انجام می‌شد.)

 

دوجنسی (هرمافرودیت)

دخترها و پسرها همه دوکروموزومی هستند. یعنی همه یا ژن XX هستند یا XY. اما دختر و پسرهایی هستند که بعد از تولد جنسیت واقعیشون مشخص میشه و همه یه ژن اضافی دارن. یعنی به جای XX و XY، XYY هستن. به این افراد دوجنسی گفته می‌شه. این افراد از نظر فیزیکی هم مشکل دارند. یعنی FtM ها اکثراً یه نشونه‌ای از آلت تناسلی مردونه رو همراه با آلت زنونه دارن. مثلاً ممکنه بیضه داشته باشند. (که من یکی از همین بچه‌ها رو که چنین شرایطی داشت از نزدیک می‌شناسم) در واقع بچه‌های دوجنسی هم آلت تناسلی مردونه رو دارند و هم زنونه رو. اما هر دوشون شکل ناقصی دارند. به همین خاطر این افراد از بچگی شناخته شده هستند و میشه از طفولیت درمانشون کرد. البته به شرطی تشخیص درستی داشته باشی. مثلاً همون دوستی که گفتم، وقتی به دنیا اومد بیضه داشت و آلت تناسلی دخترونه هم داشت. وقتی خانواده‌اش به دکتر مراجعه کردند، دکتر با یه نظر سطحی بیضه‌های اون رو سوزوند و اون به شکل یه دختر بزرگ شد. اما وقتی سنش بیشتر شد، هورمون‌های مردونه‌ای که هنوز تو بدنش فعال بودند، اون رو کاملاً شکل یه پسر در آوردند و بعد اون دنبال کارای عملش رفت و حالا یه پسر کامله.

اما از نظر علمی، قضیه‌ی هرمافرودیت‌ها کاملاً مشخصه. اینم توضیح علمیش:

روی بازوی کوتاه کروموزوم x، ژنی وجود داره به اسم SRY که وقتی جنین 6 هفته داره، بیضه رو تولید می‌کنه و جنین پسر شکل می‌گیره. چون شکل‌گیری دخترانه‌ی نوزاد به طور طبیعی زودتر شروع میشه، با شروع به کار ژن SRY، تبدیل زنانگی پسرفت می‌کنه. حالا با ترشح تستوسترون از بیضه‌ها، آلت، کیسه‌ی بیضه و پیشابراه تشکیل می‌شود. بعد از اون در ماه هفتم و هشتم بارداری بیضه‌ها وارد اسکروتوم می‌شوند. حالا اگر ژن SRY شروع به کار نکنه، تخمدان شکل می‌گیره و دستگاه زنانگی هم شروع به تکمیل رحم و لوله‌های تخمدان می‌کنه. در عین حال، قسمتهایی که مسؤول تولید اعضای تناسلی مردونه هستند، پسرفت می‌کنند. اما از بین نمی‌رند و در داخل بدن به رشدشون ادامه می‌دند.

این بیماری از هر 15 هزار نفر، یک نفر مبتلا داره.

 

خوب امیدوارم جواب سؤالت رو گرفته باشی.

تا آپدیت بعدی یا حق....

نظرات 17 + ارسال نظر
شهلا تی ان تی شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:54 ق.ظ http://www.bazareroz.com


سلام
باز هم عالی بود
نوشته هات خیلی صمیمی هست
می خواستم دو تا خواهش ازت بکنم
اول> محتوای این آدرس رو کلا بزاری تو وب سایتت آدرس اینه
http://www.bazareroz.com/page.php?pageid=Link5.htm
دوم> منو لینک کنی WwW.BazareRoz.Com
بعد از این کارها بیای تو سایتم در قسمت تماس با ما آدرس وب سایتتو بدی بهم منم لینکت کنم
راستی اگه خواستی منو ادد کن ShahlaOk
یه وسیله برات گذاشتم بهم سر بزنی منتظرتم
موفق باشی یا علی
^^^^^^^^^
°°°°°°°°°°°° |/°
منو°°°°°°°°° |_/°
°°لینک °°°°° |__/°
°° می کنی ؟ |__/°
°°°°°°°°°°° |___/°
°°°°°°°°°°°°|_____/°
°°°°°°°°°°°°|______/°
°°°°°°______|_______________
~~~~/__ بیا اینم وسیله حالا دیگه_~~~
~~~~~/ _میتونی منو لینک کنی _~~~~
,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* ¯´¨ ¨`*•~-.¸.....
آیدی من ShahlaOk

با نوی ماه شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:02 ق.ظ http://banooyemah.blogsky.com

سلام
عالی بود موفق باشید

MoNa(آهوی خسته) شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:28 ب.ظ http://ahooyekhaste.mihanblog.com

سلام عزیزم به کارت ادامه بده امیدوارم موفق باشی.
منم بروزم حتما بیا.

بوسه شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:39 ب.ظ http://lousi.blogfa.com

مطلب خیلی خوبی بود.هرما فرودیت ها هم با مشکلات زیادی مواجه هستند چون در سن پائین تشخیص اینکه به کدام جنس تعلق دارند مشکل هست و بوده جراحی هایی که در کودکی رخ داده اما فرد در سن جوانی خواهان تغییر دوباره است چون در تشخیص اشتباه کرده اند.

یلدا دوشنبه 5 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 05:54 ب.ظ http://www.dokhtaresarma.com

سلام عزیزم
چه عجب چشممون به جمالتون منور شد.
آخه چه ایرادی میتونم از مطالبت بگیرم جز اینکه مثل همیشه تکی...
تازه من اول شدم .هی هی

میثم سه‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:44 ب.ظ http://meisam1990.blogfa.com

سلام
عالی بود موفق باشید

بوسه یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:37 ب.ظ http://lousi.blogfa.com

سلام
با یک خبر و یک مقاله از روزنامه اعتماد ملی(در مورد ترانس سکشوآلها) به روز رسانی کرده ام.
بوسه

"آخرین حرف"

پری سا یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:06 ب.ظ http://pari-saa.blogfa.com/

سلام آقا سینا ... خوبی؟ دیر به دیر به روز می کنی ... وقتی هم به روز می کنی خبر نمی کنی! ... ولی ... کارت خیلی خوبه ... لذت می برم وقتی می بینم که بچه ها ای قدر پر تلاشند و چیزای تازه رو می گن. خیلی خوب بود.
راستی ... به روز کردم. با مطلبی با عنوان «نگاهی به ترنسکشوالیزم در ادبیات و هنر - قسمت اول». خوشحال میشم سری بهم بزنی.
مراقب خودت باش دوست عزیزم @};-

امید دوشنبه 12 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:05 ق.ظ

ایوول ادامه بده راستی بهزیستی دیگه نمیری؟

یلدا چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:45 ق.ظ

سلام کجاییییییییییییییییییییییییییییی؟

بوسه پنج‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:56 ب.ظ http://lousi.blogfa.com

با درود به شما

وبلاگ آخرین حرف با خبری تحت عنوان “نشست حقوقی تغییرجنسیت در قم برگزار شد” به روز آوری شده است.

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با من در میان بگذارید.

با آرزوی روزهای آرام و شاد برای شما

بوسه

www.lousi.blogfa.com
[گل]

امید یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:48 ق.ظ

تو کامنتای منو تائید نمیکنی نه؟؟؟؟؟؟

ستاره یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:36 ق.ظ http://rozary.blogfa.com

سلام سینا جان

خیلی خوب تفاوتهای هرمافرودیت را با ترنسکشوال بیان کردی و باید بگم لازم بود که همه تفاوت این دو رو بدونن سینا جون همیشه موفق باشی عزیزم

بوسه یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:16 ق.ظ http://lousi.blogfa.com

امروز در وبلاگم جشن تولد برپاست،
جشن تولد یک سالگی وبلاگ "آخرین حرف" شما هم دعوتی[بوسه][گل]

پری سا دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 06:40 ب.ظ http://pari-saa.blogfa.com

سلام. خوبی؟ ... چه خبر؟ ... به روز نمی کنی؟ ... منتظرما ... راستی ... یه سؤال .. تو بودی که توی پست قبلی ام نظری به اسم سینا گذاشته بودی؟ اگه تو بودی جوابت رو این جا بدم. اگه نه، و تو نبودی،‌توی بلاگم جواب نظر رو بدم؟! ... راستی ... بلاگم رو بعد مدت ها به روز کردم. خوشحال میشم سری بهم بزنی ...
یه راستی دیگه ... من به نظرم برات قبلاً‌نظر گذاشته بودم ... ولی الآن اومدم ندیدمش .. من اشتباه کردم یا تو پاکش کردی؟ ...
مراقب خودت باش دوست عزیزم @};-

فاطمه چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:24 ب.ظ http://ghaaasedak.blogfa.com

سلام. خوبی؟
چه مطلب خوبی نوشتی واقعا ازش استفاده کردم. من روزنامه‌نگارم و دارم یه سری گزارش راجع به مشکلات عمل تغییر جنسیت و موانع اون می‌نویسم. خیلی خوشحال می‌شم کمکم کنید. اگه مایل بودی برام میل بزن یا کامنت بذار. ممنون می‌شم.

یه هرمافرودیت یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:01 ب.ظ

با سلام خدمت شما دوست عزیز

دیدم که شما درباره هرمافرودیت ها نوشتید و گفتید یکی از اونها رو می شناسید و من هم متاسفانه گرفتار همون مشکلی شدم که شما گفتید یعنی اینکه من هم هرمافرودیت کاذب مذکر هستم و من رو تو سن ۱۴ سالگی عمل کردن و بیضه های من رو درآوردن تا کماکان من یه دختر باقی بمونم و به من هورمون زنانه دادند که مصرف کنم و من هم مثل این کودن ها همه رو می خوردم تا اینکه ۲ یا ۳ سالی هست که به خودم اومدم که با خودم چه کار دارم می کنم و دیگه هورمون ها رو نمی خورم چون من دوست ندارم سینه داشته باشم یا مثل زن ها باشم یه جوری دیگه دارم دیوونه می شم چون همه استعدادها و عواطف و رفتار و منشم مثل پسرها هست حالا من چطور می تونم یه دختر باقی بمونم البته اینم بگم که من تنها نیستم م یه نفر دیگه تو خانواده مثل من هست که اون بیچاره رو تو ۸ سالگی بیضه هاشو دراوردن ولی اون خیلی زرنگ بوده و اون هرمون ها رو نمی خورده و ماهیت خودشو حفظ کرده

حالا به نظر شما من باید از کجا شروع کنم و به کدوم قسمت مراجعه کنم حالا هم برای مشاوره و هم کمک هزینه

تو را به خدا اگه کسی می دونه که باید چه کار کرد یا اینکه اگه خودش همچین مشکلی داره یه راهنمایی بکنه

بهزیستی هم زنگ زدم گفتن که هرمافرودیت ها رو تحت پوشش قرار نمی دن

هر کی می تونه یه راهنمایی بکنه

مخلص همه برو بچ تی اس و هرمافرودیت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد